La 1 februarie 2019 a intrat in vigoare Acordul de Parteneriat Economic (APE) UE – Japonia, cel mai cuprinzator acord comercial negociat de UE, Japonia fiind un partener strategic important si un aliat-cheie pentru UE in zona Asia – Pacific.

APE va facilita crearea de locuri de munca pe teritoriul UE, va imbunatati accesul produselor europene pe piata japoneza, va asigura protectia a 211 produse cu Indicatie Geografica (Gls), va liberaliza complet comertul cu produse industriale si va facilita participarea companiilor europene la achizitiile publice din Japonia.

Acordul a atins un grad ridicat de liberalizare, la intrarea acestuia in vigoare Japonia liberalizand / eliminand 91% din taxele vamale la importurile provenite din UE iar pana la finalul perioadei de tranzitie vor fi liberalizate incd 8% din totalul importurilor provenite din UE. Restul de 1% va fi partial liberalizat prin contingente tarifare (pentru domeniul agricol).

Pe langa oferta tarifara, la liberalizarea semnificativa a comertului dintre UE si Japonia vor contribui si alte componente importante ale acordului, care se refera la: masurile netarifare (bariere tehnice in calea comertului, masuri sanitare si fitosanitare, standarde recunoscute etc.), comertul cu servicii (in special servicii financiare), achizitiile publice (accesul la nivel sub-federal si in sectoare strategice precum industria feroviara japoneza), guvernanta corporativa etc. Totodata, in cadrul APE, Japonia a convenit sa-si alinieze integral standardele pentru autoturisme cu cele internationale pe care le foloseste UE. Aceasta va facilita comercializarea de catre producatorii de autoturisme din UE a vehiculelor in Japonia, aspect care va stimula si diverse colaborari si cooperari ale companiilor producatoare de autoturisme din Romania (pe linia vehiculelor hybrid sau electrice, a celor fara sofer etc.).

Ca efect al reducerii masurilor tarifare si netarifare, se estimeaza o crestere a PIB-ului UE cu peste 33 miliarde euro pana in anul 2035, respectiv o crestere cu peste 13 miliarde euro a valorii exporturilor europene catre piata Japoniei, in special prin cresterea exportului de autovehicule si componente auto, produse industriale, produse agroalimentare, textile, bauturi spirtoase si vinuri, produse din piele etc.

Pentru UE, Japonia este al patrulea partener comercial in ceea ce priveste exporturile de produse agricole. Valoarea exporturilor agricole ale UE catre Japonia este de peste 20 de ori mai mare decat cea a exporturilor agricole ale Japoniei catre UE. Cu toate acestea, firmele europene s-au confruntat cu numeroase bariere in calea exporturilor catre Japonia. APE UE – Japonia faciliteaza eliminarea de catre Japonia a taxelor vamale pentru peste 90% din exporturile UE de produse agricole. Si pentru Romania APE UE – Japonia faciliteaza cresterea exporturilor, aducand avantaje importante pentru producatorii romani de produse agroalimentare, masini electrice, produse chimice si farmaceutice, dispozitive medicale (precum aparatele cu raze X si stimulatoarele cardiace), autovehicule, echipamente de transport, produse textile si imbracaminte, incaltaminte si produse din piele, produse forestiere, s.a. In urma aplicdrii APE, exporturile UE de alimente prelucrate catre Japonia vor creste cu pana la 180% (prin vanzari suplimentare estimate la circa 10 miliarde euro).

Romania poate contribui cu minimum 200-300 milioane euro la aceasta crestere.

In privinta bauturilor alcoolice, respectiv in urma investitiei in Romania a companiei nipone Asahi Brewery (care a preluat fabricile detinute anterior de URSUS la Timisoara, Buzau si Brasov), acordul va crea posibilitatea realizarii unor exporturi de bere romaneasca in Japonia. Cu toate acestea, exporturile romanesti de bauturi spirtoase pe piata nipona nu sunt atractive, datorita normelor tehnice nipone existente, care limiteaza la minim continutul de alcool metilic (sub 1%), conditie neindeplinita de produsele romanesti. In cazul vinurilor, din Romania un numar de aproximativ 10 companii producatoare exporta deja in Japonia. O combinatie inovatoare intre metodele de productie traditionale si soiurile locale de struguri ar putea constitui o trasatura distincta pentru vinurile din Romania, permitandu-le sa aduca o noua abordare a pietei, astfel APE reprezentand o oportunitate substantiala pentru producatorii romani de vin.

De remarcat ca intre cele 211 Gls recunoscute de Japonia prin APE se afla si 7 vinuri romanesti (Cotesti, Cotnari, Dealu Mare, Murfatlar, Odobesti, Panciu, Recas) selectate de Romania pentru valoarea lor efectiva sau potentiala la export pe piata japoneza. APE contribuie la recunoasterea deplina a acestor produse pe piata japoneza, ajuta producatorii si exportatorii din Romania sa-si dezvolte strategia de marketing in Japonia, respectiv asigura consumatorii japonezi de achizitionarea unui produs romanesc veritabil si valoros.